Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Інститут економіки та бізнес-освіти

  • Українська
  • English
  • Міжнародний день грамотності

    Опубліковано 2 роки назад

    Головне_фотоМіжнародний день грамотності – один із міжнародних днів, що відзначаються в системі Організації Об’єднаних Націй. Цей день щорічно святкується 8 вересня.

    Грамотність (значною мірою рівноправний термін письменність) – традиційно визначається як вміння читати й писати або вміння використовувати мову, щоб читати, писати чи розмовляти. Грамотність – фундамент, на якому можна збудувати подальший розвиток людини. Відкриваючи доступ до книги, вона дає можливість користуватися скарбницею думки та знання, що створені людством.

    1_фото Багато зусиль для зростання грамотності (подолання неграмотності) робить ЮНЕСКО. Ця авторитетна міжнародна організація вважає грамотність одним з базових прав людини. Починаючи з 1966 року ЮНЕСКО відзначає Міжнародний день грамотності, намагаючись саме в такий спосіб привернути увагу суспільства й мобілізувати міжнародну суспільну думку, щоб збудити його інтерес і досягти активної підтримки зусиль, спрямованих на розповсюдження грамотності – однієї з головних сфер діяльності ЮНЕСКО починаючи з часів її першої Генеральної конференції в 1946 році. Традиція щорічно відзначати цей день започаткована відповідною рекомендацією Всесвітньої конференції міністрів освіти з ліквідації неграмотності, що відбулася в Тегерані у вересні 1965 року. Саме ця конференція рекомендувала оголосити 8 вересня, дату урочистого відкриття конференції, Міжнародним днем грамотності та святкувати його щорічно в усьому світі.2_фотоПротягом останніх десятиліть спостерігається значний прогрес у розповсюдженні грамотності. Зокрема, у 1950 році в половині країн світу 50% або більше дорослого населення (старших 15 років) були неграмотними. У 1970 році лише двоє з трьох жителів нашої планети були освіченими. На сьогодні такий стан справ існує лише у 25 країнах світу, у решті країн рівень неграмотності населення в середньому не перевищує 10%. Чотири мільярди людей на планеті є грамотними, проте для багатьох це ще не до кінця досягнута мета. Так, найвищий рівень безграмотності в Буркіна Фасо. Близько 87% дорослого населення не можуть читати і писати.3_фотоПоширення грамотності вкрай нерівномірне як між різними верствами одного і того ж народу, так і між різними народами, воно залежить, по-перше, від географічних умов, в яких живе даний народ. На розвиток грамотності діє і клімат, хоча вплив його проявляється вкрай різноманітно. Довгі зими і довгі вечори у Фінляндії, Швеції та Норвегії при відсутності польових робіт, за зауваженням Левассера, ймовірно, відбиваються сприятливо на розвитку грамотності, хоча зв’язок між кліматом і нею ще не розроблявся статистично.4_фотоІ хоча з грамотністю у нас все нібито добре, проте багато хто з нас періодично спілкується чи пише неправильно. І це, мабуть, не через те, що погано вчилися в школі, а тому, що правила граматики забуваються. Зрештою, й Інтернет долучився до того процесу: мова користувачів мережі стала специфічною. В Інтернеті «можна» писати з помилками, всіляко скорочувати і видозмінювати слова. Але в діловому листуванні, журналістиці, живому спілкуванні це неприпустимо. І ті, хто не байдужий до такого безладдя у своєму мовленні, повинен дбати, щоб мова залишалася чистою, живою та грамотною.

    Освічених людей із кожним роком стає все більше й більше, але боротьба з неуцтвом залишається надзвичайно складною та масштабною проблемою.